x
Ми не з РПЦ – сказав Климент Вечеря і... збрехав
  • 27 травня 2025
  • Руський мир
  • 95
В інтерв'ю виданню "Телеграф" Климент Вечеря зазначив, що єпископи УПЦ "не входять до жодних адміністративних органів РПЦ". 
 
 відверта брехня від митрополита Клімєнта (Вечері)
 

Але вже 20 березня 2025 року чинний митрополит УПЦ Філарет (Звєрєв) взяв участь у засіданні Священного Синоду Російської Православної Церкви. Його присутність задокументована — Філарета чітко видно на офіційному фото.

митрополит УПЦ - Філарет (Звєрєв) член синоду РПЦ
митрополит УПЦ - Філарет (Звєрєв) член синоду РПЦ

 

митрополит УПЦ - Філарет (Звєрєв) під час синоду РПЦ
митрополит УПЦ - Філарет (Звєрєв) під час синоду РПЦ 20 березня 2025

 

Факт проти слів. Коли риторика в ЗМІ розходиться з діями на камеру — це не що інше, як відверта дезінформація.

 Вкотре бачимо: попри гучні заяви про «незалежність», УПЦ залишається інституційно пов’язаною з Москвою.

 

Богословській аналіз інтерв'ю

1. Еклезіологічний аспект (богослов’я Церкви)

Митрополит Климент наголошує, що УПЦ не має зв’язку з Російською Православною Церквою (РПЦ), і якщо такий був, то його вже розірвано. Водночас з богословської точки зору, церковна єдність не зводиться лише до юридичних зв’язків. Єдність Церкви — це духовна, канонічна і літургійна спільність. Якщо предстоятель УПЦ досі згадується на офіційному сайті РПЦ як член її Синоду, це свідчить не лише про "інформаційне непорозуміння", а про наявність бодай формальної канонічної єдності.

⛪ Богословськи нечесно говорити про "повну незалежність", якщо зберігаються бодай символічні чи молитовні зв’язки з Церквою, що благословляє агресію проти України.


2. Канонічний аспект

Климент посилається на грамоту патріарха Алексія II (1990 р.), як підставу для самостійності УПЦ. Але ця грамота лише делегувала автономію, а не надала автокефалію. З канонічної точки зору, повноцінна церковна незалежність мала б оформлятися Томосом про автокефалію, чого УПЦ не має.

Відмова визнати ПЦУ, яка отримала Томос від Вселенського патріарха, і водночас претензія на "незалежність" без визнання жодною іншою Помісною Церквою, виглядає канонічно суперечливо.


3. Морально-етичний вимір

Митрополит Климент заявляє: «Нас звинувачують в тому, чого ми не робили». Але при цьому в публічному просторі задокументовано десятки випадків проросійської риторики, співпраці з окупантами серед окремих кліриків УПЦ, і навіть — освячення російської зброї, як це було на Донбасі.

Богословськи й морально це має бути предметом глибокого внутрішнього покаяння й очищення, а не лише юридичного заперечення. Лише це могло б засвідчити щирий розрив із минулим і відданість Христовій істині.


4. Пастирський аспект

Климент заявляє, що у випадку виявлення зв’язків з РПЦ, УПЦ готова усунути ці моменти. Це свідчить про намагання пристосуватись до умов, зберігши структуру. Але тут виникає запитання: чи є пастирськи чесним до віруючих уникати глибшої самооцінки і просто мінімізувати юридичні ризики?

 Христос не закликав Церкву пристосовуватись до політичних реалій. Церква має бути світлом світу — навіть ціною гонінь, а не політичної доцільності.


Підсумок богословського аналізу

Аспект Коментар
Еклезіологія Формальні зв’язки з РПЦ ще присутні, що суперечить заявам про незалежність.
Канонічність Автономія без автокефалії — обмежена і залежна форма буття Церкви.
Моральна відповідальність Потрібне визнання і осуд гріхів частини кліру, що підтримували агресора.
Пастирська чесність Справжнє служіння — це не юридичний маневр, а свідчення правди Христової.

Заключне слово

УПЦ як релігійна структура зараз стоїть перед випробуванням — обрати правду або комфорт. Вона не зможе відмити себе від тіні Москви, лише переглянувши кілька статутів. Потрібна глибока духовна ревізія: відкритість до діалогу з уселенським православ’ям, покаяння, відмова від будь-яких зв’язків зі злом.

Христос сказав:

«І пізнаєте правду, і правда визволить вас» (Ів. 8:32).